~ . . . NGV: ok @ tak? . . . ~

More
8 years 8 months ago #16362 by rafiz20565
Salam Sejahtera semua PPOEC,

Saya baru guna PE dalam 3bulan dgn mileage 5000++... Persoalannya,
1. warranty void if pasang NGV?
2. sesuai ke pasang NGV kat keta ni sbb blm penah dgr lg kwn2 pakai NGV kat persona?
3. ada ke tempat yg sesuai (selamat&terbaik "ongkos")?

Terima kasih...

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #16364 by arfaie
aku jwb bab warranti jer, gerenti void. :)

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #16371 by loki_J
aku jawap no 2 wpun x pasti..ehehe..

rasenye ade sebb aku mcm penah nmpk KLIA persona nye teksi kaler itam dkt petronas nk isi NGV.... :whistle:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #16765 by Azlan_Amin
aku rasa kereta apa pun boleh masuk ngv. yg penting ongkos nya aja.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #16769 by nAkAtA_88
Tpi tak best la kalo msuk NGV tu......tal slap aku kalo psang NGV tu mmg la save duit....tpi agk bhye dlm sgi kslamtan,pastu kete tak lju dah kan cam bise.....hehehe....
tu pndgan aku la kaN......

garson.junior@gmail.com
JuNiOr [VIP] cOncEpt cAr
PE-0612

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #16820 by arfaie
kena korbankan bonet persona :lol:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #16836 by en_asruL

rafiz20565 wrote: Salam Sejahtera semua PPOEC,

Saya baru guna PE dalam 3bulan dgn mileage 5000++... Persoalannya,
1. warranty void if pasang NGV?
2. sesuai ke pasang NGV kat keta ni sbb blm penah dgr lg kwn2 pakai NGV kat persona?
3. ada ke tempat yg sesuai (selamat&terbaik "ongkos")?

Terima kasih...


ok aku jwb skit berdasarkn pengalaman aku n mbr2 yg guna NGV kt campro n campro CPS.

1. warranty bahagian enjin & electrical akan void. sebabnya kenderaan asal keluaran kilang menggunakan petrol n menggunakan NGV bermakna anda telah mengubahsuai/ mengusik keadaan asal enjin. spec asal bahanapi enjin adalah petrol.

2. NGV mmg sesuai untuk semua kenderaan. sedangkan Bas di putrajaya pn pkai NGV, inikan pula kereta.

3. perlu ambil perhatian, pasang hanya dibengkel yg diluluskan JPJ, rujuk dlm laman web JPJ. kalau p pasang silap kedai, alamatnya kalu jd apa2, insuran kereta xcover, insuran nyawa pn melayang...

okey. berkenaan harga pemasangan, bergantung pada saiz tanker berapa liter leh isi. sebagai contoh, NGV tanker utk Waja, kapasiti dlm 15liter hrga pemasangan (tank, wiring, host) dlm 7~8 ribu. perlu tahu setiap tank ada jangka hayat dia, mksudnya tarikh expired. ada yg smpai tahun 2025 pn leh pkai lg.

a> keselamatan
kalau nk selamat, pasang di kedai yg mendapat kelulusan JPJ, rujuk laman web dia. sebab apa, selepas siap pemasangan NGV, kenderaan akan dikehendaki menjalani pemeriksaan PUSPAKOM n andai lulus puspakom, geran kereta kna hntar ke JPJ utk pengesahan ubahsuai enjin n selamat digunakan. (insurans pn cover klu jd apa2).
segala mitos yg kata pkai NGV bahaya adalah tak benar andai kita ikut prosedur. untuk pengetahuan korang, tank NGV mampu bertahan pada tekanan kurang dari 4000kpa. yg tak selamat bila pkai NGV guna tong gas memasak.

b> andai anda sanggup korbankan keluasan bonet belakang mmg tak jadi masalah.

k la, aku sambung lg nnt.

PE1234~nombor bertuahnyaaa...
The following user(s) said Thank You: rafiz20565

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #16843 by nAkAtA_88
Cam ner ngan klajuan & kete tu pnye pickup?????

garson.junior@gmail.com
JuNiOr [VIP] cOncEpt cAr
PE-0612

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #16878 by arfaie
NGV ni kurg pikup bro..ada masa bila mendaki, ko kena switch ke petrol

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #16905 by en_asruL

nAkAtA_88 wrote: Cam ner ngan klajuan & kete tu pnye pickup?????



betul kt arfaie, pickup mmg kurang skit berbanding petrol.. untuk enjin campro/campro CPS, halaju selamat bila guna NGV sekitar 100~120kmj sahaja. kalu hati kering n berani lari lebih dari itu, siapkan duit yg byk utk overhoul enjin, hehehehe. sebab pa, valve campro ni nipis n mudah bengkok sebab tak tahan kepanasan akibat penggunaan NGV. lg 1, minyak kna maintain separuh meter.

PE1234~nombor bertuahnyaaa...

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #16912 by arfaie
kalau ko pasang kt volvo 240 merangkak oo bro :lol:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #16913 by nAkAtA_88

arfaie wrote: kalau ko pasang kt volvo 240 merangkak oo bro :lol:


Huhu....mmg tak la aku nak gne NGV....
hahaha....

garson.junior@gmail.com
JuNiOr [VIP] cOncEpt cAr
PE-0612

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.279 seconds